Допечатна підготовка (препрес) – один із ключових моментів випуску будь-якої поліграфічної продукції. Від правильної підготовки електронного макета залежить як якість готового тиражу, а й його вартість і відповідність поставленим цілям.
Препрес є поетапною підготовкою дизайн-макета за допомогою настільних видавничих систем на комп’ютері. Сьогодні для цієї мети використовуються три основні програми верстки: Adobe InDesign, Adobe Page Maker та Quark Express. Ці графічні редактори мають усі необхідні можливості для підготовки та корекції текстової та графічної складової макета, а також кореляції з друкованим обладнанням. Як допоміжні графічні програми для препресу використовуються растровий графічний редактор Adobe Photoshop, а також дві векторні програми, Adobe Illustrator і Corel Draw.
Допечатна підготовка макетів включає кілька етапів:
· Дизайн (розробка ідеї та концепції макета);
·Розробка макета за допомогою графічного редактора;
· Вичитування текстового змісту макета;
· Корекція кольору, трепінг та інші налаштування відповідно до майбутнього процесу друку;
· Коліропроба (друк пробного виробу);
· Електронний спуск смуг (розподіл сторінок макета відповідно до їхнього положення на майбутньому виробі);
· Виготовлення друкованих форм.
Незважаючи на те, що дизайн та розробка електронного макета видання є початковим етапом допечатна підготовка, від неї залежить швидкість та тривалість наступних етапів препресу. Сучасні друкарні мають власні відділи дизайну, де спеціалісти безпосередньо займаються розробкою концепцій друкованих видань. Але разом із цим вони працюють також із готовими макетами, наданими замовниками для друку. Макет, зроблений відповідно до профілю друкарського обладнання, значно прискорює процес випуску поліграфії.
Щоб досконало підготувати макет до друку, потрібно мати певні навички та досвід. До того ж, як правило, кожна друкарня має свої вимоги до електронних макетів, які необхідно дізнатися заздалегідь, перед розробкою дизайну. У ряді випадків при недотриманні вимог (наприклад, припуску під обріз, полів, товщини лінії, відсоткового співвідношення кольорів та ін.) доводиться вносити суттєві редагування в готовий макет, що збільшує вартість допечатної підготовки.
Ось кілька основних параметрів для підготовки дизайн-макетів, які однакові для всіх друкарень.
1. Колірний профіль CMYK. Це базова вимога для друку будь-якої поліграфічної продукції. Існує важлива різниця між сприйняттям кольору на папері та на моніторі комп’ютера. На екрані всі кольори веселки утворюються за допомогою змішування пікселів трьох основних кольорів: RGB (red – червоний, green – зелений, blue – блакитний). Для передачі заданої кольоровості на папері беруться чотири базові фарби: Cyan – блакитний, Magenta – пурпуровий, Yellow – жовтий, Black – чорний. Під час підготовки макету на комп’ютері слід обов’язково встановити у налаштуваннях колірний профіль CMYK. Якщо цього не зробити, то передача кольору при друку може кардинально відрізнятися від передбачуваної.
2. Якість паперу. Ще один важливий момент у кольоропередачі – якість і тип паперу, на який наносяться чотири базові кольори CMYK. Щільність паперу, наявність глянсового покриття та інші параметри впливають на те, наскільки точною буде передача макету. Чим гірша якість паперу, тим розмитим і темнішим виходить друковане зображення. Про це слід пам’ятати при друкуванні чорно-білих або повнокольорових газет, листівок на звичайному папері та іншій масовій друкованій продукції. Відповідно до типу паперу при додруковій підготовці поліграфіївстановлюється параметр розтискування (dot gain). Він позначає кількість фарби однією умовну точку на папері. Чим воно більше, тим розмитим і «брудним» може вийти зображення. Якщо у вас немає досвіду підготовки макетів до друку, краще довірте вибір усіх технічних параметрів фахівцям. До них також належать і лініатура растру, «волосяні» лінії, відсоток чорного, загальне відсоткове співвідношення кольорів.
3. Поля та припуск під обріз. Інший важливий параметр під час підготовки макета – виставлення полів та припуску під обріз. Доцільно перед початком розробки електронного макета дізнатися в друкарні, які поля для даного типу видання. У кожній друкарні вони можуть бути різними. Стандартні значення такі: по 2 см – нижнє, верхнє та зовнішнє поле, 1,5 см – внутрішнє поле. Припуск під обріз також важливий для того, щоб при обрізанні на спеціальному верстаті виданні не залишилася біла рамка.
Це основні вимоги щодо підготовки друкованого макета. Крім того, існує ще кілька правил, які слід виконати перед здаванням готового електронного макета до друкарні:
Усі шрифти (текст) необхідно перевести в криві (curves), тому що коректне відображення шрифтів залежить від наявності файлу в системі комп’ютера. Наприклад, якщо на вашому комп’ютері є гарний шрифт, це не означає, що текст, оформлений цією гарнітурою, буде виглядати так само на іншому комп’ютері. Для цього весь текст необхідно перетворити на векторний об’єкт (криві).
Якщо в макеті використовуються дрібні шрифти (менше 7 пунктів), то вони повинні бути оформлені виключно чорним 100% кольором, щоб при друкуванні текст відображався коректно.
Навіть якщо у вас мало досвіду у підготовці дизайн-макетів, сучасні настільні графічні програми дозволять вам швидко освоїтися та виконувати всі вимоги друкарів. Якщо якийсь момент викликає у вас труднощі, звертайтеся до фахівців нашої друкарні, які підкажуть вам оптимальне вирішення будь-якої проблеми.