
Офсетний друк – це найпоширеніший тип друку, у якому зображення з друкованої форми переноситься спочатку гумовий валик, і з нього на папір. В офсетному пресі може бути кілька друкованих елементів різних розмірів, які друкують різними кольорами. Їх використовують і для рулонного та для листового друку. В офсетному друку використовуються форма, гумовий валик та відбиток. На першому етапі процесу стикається з валиком, що змочує, на другому – з барвистим (при цьому зволожені раніше частини форми відштовхують фарбу). Потім зображення переноситься з форми на гумовий валик, який створює чіткий відбиток.
Виділяють два основні види друку: з листової та з рулонною подачею паперу.
При листовому офсеті до друкованого пресу подаються окремі аркуші паперу. Формати друкарських машин можуть бути різними залежно від потреб друку. Машини з пористою подачею паперу використовуються при друкуванні невеликих тиражів або при необхідності високої якості вихідної продукції.
У другому випадку папір подається на друкарську машину з рулону і розрізається на окремі аркуші після друку. Рольовий офсет підходить для друку великих тиражів. При цьому різні формати друкують на машинах різної розмірності.
Під час офсетного друку використовують фарбу різних видів.
Глянцева фарба має високу концентрацію лаку, що надає друкованому виданню максимального блиску. При використанні глянсової фарби не можна застосовувати сушіння, оскільки після неї втрачається блиск.
Термо фарба за рахунок швидкого висихання використовується в рулонному друку, при якому розчинники фарби випаровуються в момент проходження через камеру, що нагріває.
Фарба з металевим ефектом із металевого пилу та лаку при надто товстому шарі нанесення можуть стиратися з паперу. Така фарба особливо ефектна на папері, що крейдується, але слід пам’ятати, що деякі метали з часом тьмяніють, тому на таку фарбу додатково наносять лак.
Малостійка до стирання та сонячного світла флуоресцентна фарба. Іноді її змішують з іншими фарбами для надання їм яскравості. Соєва фарба замість нафти містить олії соєвих бобів. Крім своєї екологічності, такі фарби мають інтенсивний колір, але вимагають більше часу на просушування.
Листовий офсетний друк та його переваги
Листовий офсетний друк – класичний та основний спосіб друку у сучасній поліграфії. На сьогоднішній день офсетний друк панує на ринку друкарських послуг завдяки високій якості, економічності, продуктивності. Вона широко використовує у своїх машинах, пристроях та технологіях усі досягнення сучасної науки. У друкарні Палітра встановлено машину листового офсетного друку визнаного світового лідера – німецького концерну Гейдельберга (Heidelberg).
Технологічний процес офсетного друку полягає в наступному: спочатку в комп’ютері в електронному вигляді монтується оригінал-макет, потім з нього на спецобладнанні друкується фотоформа (виводяться плівки). Після цього її кладуть у копіювальну раму і засвічують в ультрафіолеті, переносячи зображення спеціальним чином оброблену алюмінієву пластину. Далі, закріпивши пластини на друкованих секціях друкарської машини, за допомогою допоміжного офсетного циліндра, розкотену до мікронного шару друкарську фарбу, наносять на безпосередній носій. Повнокольорове зображення при такому способі складається з чотирьох основних кольорів CMYK (читається “ЦМІК”): синього (С), пурпурового (M), жовтого (Y) і чорного (K). Спосіб офсетного друку виходить рентабельним починаючи з кількості в 1000 відбитків – через те, що вартість підготовчих (дизайн-макет, виготовлення плівок та друкованих пластин) та приладових (установка форм, налаштування друкарської машини) робіт переноситься на весь тираж, що замовляється.
Переваги листового друку
1. Економічність.
Листовий офсетний друк – один із найбільш економічних способів друку середніх тиражів. Рентабельність друку на машині А2 формату починається з кількості 1000 відбитків (на А3 – з 500 екз.) і вартість одиниці продукції зменшується пропорційно збільшенню тиражу.
2. Висока якість.
Листовий офсетний друк забезпечує високу якість видавничої продукції, точне відтворення дрібних деталей та гарну передачу напівтонів. Вона відрізняється чудовою чіткістю та яскравістю.
3. Оперативні терміни.
При виробництві середніх та великих тиражів продукції технологія офсету дозволяє надрукувати замовлення швидше, ніж інші види друку. Повнокольорові брошури, буклети, стікери, запрошення, афіші, календарі, плакати, етикетки, альбоми, альманахи, бланки тощо, тиражами від 1.000 до 50 000 екземплярів – це зона застосування листового офсетного друку.
4. Додаткові можливості.
У технології можуть бути використані не тільки основні кольори (CMYK), але й додаткові палітри (наприклад, Pantone), які можуть використовуватись як замість стандартних фарб, так і на додаток до них. А завдяки тому, що форма не контактує безпосередньо з друкованою основою, друк можна здійснювати не лише на папері, а й на картоні, вінілі чи пластику.
Краткое описание последовательности работы над “файлами” для листовой офсетной печати
Як у будь-якому з виробництв, до яких належить і друкарня необхідно мати стабільний і передбачуваний результат для чого дотримання технології є найважливішим з аспектів для досягнення мети.
1. Надання файлів у друкарню.
Незалежно від того в чому надані файли, необхідно привести роботу до стандартного виду (згідно з тех. вимог обладнання) для виробництва спуску, наприклад в Preps, а значить PS або PDF, можливий eps і tif, але на практиці вносити зміни та контролювати зручніше PDF . Отже робимо PDF. Про перший етап можна написати томи, поки різноманіття людської фантазії не ґрунтується на знаннях безмежно. Але завдання не розбирати, що і як зроблено, щоб створити макет, а привести макет до достатнього для підготовки спуску виду.
2. Трепінг
Для трепінгу основних два варіанти: плагін для акробата або на ріпі. Випадки, коли доводиться втручатися і робити поправки в роботу алгоритму трепінгу, вкрай рідкісні ці нюанси зараз опускаємо.
3. Макет на підпис.
З цього моменту можна говорити про гарантії відповідності макета та тиражу. Слід вважати прийнятим у роботу макетом саме той PDF з якого буде зроблено спуск смуг, все, що передувало, це стадія дизайну та верстки, а не готовий макет.
4. Спуск смуг.
Операція розміщення смуг на друкованому аркуші, з урахуванням наступного після друку.
Зрозуміло у спеціалізованій для цього програмі. Звичайно можна збирати руками… але втрати часу та можливі помилки невиправдані для подібних дій.
5. Плівки, плати.
Поділ (кольороподіл) на складові роботи фарби, (не плутати з кольороподілом, де проводиться перетворення інформації про колір об’єкта з однієї колірної моделі в ін., з урахуванням особливостей подальшого поліграфічного технологічного процесу для забезпечення правильної передачі кольору) растрування і виведення на «твердий» носій . Операція налагоджена та рідко дає збої.